Midden-Limburg - 4 december 2024 - Uit de nieuwe berekening voor het project N280 Leudal blijkt dat de oorspronkelijk geraamde kosten aanzienlijk zijn toegenomen. De Provincie gaat in gesprek met de gemeente Leudal over mogelijke versoberingsmaatregelen, zodat de totale kosten van het project zo laag mogelijk blijven. Daarnaast heeft het provinciebestuur besloten dat de geplande fietstunnel bij de kruising met de Napoleonsweg (N273) vanwege de veiligheid voor fietsers definitief gerealiseerd wordt. Het project N280 Leudal is nu vertraagd omdat het nog wacht op een uitspraak van de Raad van State.
Volgens de nieuwe kostenberekening voor het project N280 Leudal stijgt het totaalbedrag naar € 133,5 miljoen. Dit bedrag is gebaseerd op prijzen van juli 2024, met een vooruitblik tot eind 2028. Het project heeft daardoor een geraamd tekort van € 20,9 miljoen, omdat er nu € 112,6 miljoen beschikbaar is. De kosten zijn vooral hoger geworden door gestegen bouwkosten en duurdere materialen.
Gedeputeerde Jasper Kuntzelaers van Mobiliteit: “De vernieuwing van de N280 Leudal is van cruciaal belang voor de doorstroming, bereikbaarheid en leefbaarheid voor de regio en onze provincie. De Provincie gaat in gesprek met de gemeente Leudal om te kijken of er delen van het project versoberd kunnen worden. Dit kan helpen om de kosten te verlagen, maar lost niet het hele tekort op. Het besluit de fietstunnel te realiseren onderstreept de inzet van Limburg voor veilige en duurzame fietsverbindingen in de regio. De fietstunnel is een essentieel onderdeel van dit project. Het verbindt onze regio’s op een duurzame en veilige manier, en sluit aan bij onze ambitie om Limburg fietsvriendelijker te maken.”
De mogelijke versoberingen omvatten onder andere het aanpassen van rijbaanindeling op de N280 ter hoogte van Horn, het beperken van landschappelijke inpassing ter hoogte van de Kasteelweg en het laten vervallen van voetgangersvoorzieningen in de fietstunnel bij Kelpen-Oler. “Hoewel het mogelijk doorvoeren van deze versoberingen kan bijdragen aan het dekken van de kosten, is duidelijk dat zij niet voldoende zijn om het volledige tekort te compenseren”, aldus gedeputeerde Jasper Kuntzelaers. “Een belangrijk onderdeel van het project is de fietstunnel bij de kruising N280/N273. Het provinciebestuur besloot al eerder dat het laten vervallen van deze fietstunnel, aanvankelijk voorgesteld als mogelijke versobering, niet langer als optie wordt overwogen. Hiermee benadrukken we het belang dat de Provincie hecht aan veilige en goed bereikbare fietsinfrastructuur, zowel voor inwoners als voor regionale bedrijven.”
Het project is nu vertraagd omdat het nog wacht op een belangrijke mijlpaal: de uitspraak van de Raad van State. In juni 2022 is het Provinciaal Inpassingsplan (PIP) N280 Leudal vastgesteld, maar er zijn negen beroepschriften ingediend, waarvan één is ingetrokken. De Provincie heeft verweerschriften opgesteld en wacht op een zittingsdatum.
Gedeputeerde Jasper Kuntzelaers: “We blijven trouw aan wat we belangrijk vinden, zoals veiligheid, duurzaamheid en leefbaarheid. Tegelijkertijd werken we aan een oplossing voor de financiële uitdagingen en blijven we in gesprek met onze partners. Ik hoop dat we binnenkort groen licht krijgen van de Raad van State, zodat we echt van start kunnen gaan.”
Bron: Provincie Limburg/Foto: Leon van Lier (N280 ter hoogte van Baexem)